Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

8 tips for deg som er nedstemt eller deprimert

Når man er deprimert kan det være vanskelig å motivere seg selv til å gjøre sine normale hverdagsaktiviteter.

Hva kan man gjøre hvis man er nedstemt?

Det er naturlig at man av og til er nedstemt, trist og lei seg. Årsakene kan være mange. Problemer i relasjoner, mangel på mestring, sykdom, noen som har gått bort eller andre personlige kriser. Uansett hvorfor du er nedstemt så vil rådene du leser under kunne hjelpe deg å heve humøret. 

1) Skriv dagbok

Du bli overrasket over hvor stor effekt dette kan ha. Mange studier viser at det å skrive dagbok kan bidra til å gjøre deg mindre nedstemt. Å skrive daglig gjør at du må reflektere og får lettet deg for tanker og følelser. 

2) Ha et sunt kosthold og unngå alkohol

 Et sunt kosthold er viktig for den psykiske helsen. Et variert og sunt kosthold gjør at man blir mindre sliten, sover bedre og gjør at man føler mindre på stresset i hverdagen. Å drikke alkohol kan være fristende for å slappe bedre av. Dessverre virker alkohol slik at man sover dårligere, og gjør dessuten at nervesystemet kommer i høygir dagen derpå. Dessuten kan alkohol utløse eller forsterke en allerede pågående depresjon.

3) Pust dypt. Ut og inn

Ofte når vi går inn i tankespinn så begynner vi å puste mer overfladisk. Dette påvirker hjernen til å frigjøre stresshormoner. Prøv å puste sakte inn mens du teller til fem inni deg. Deretter slipper du luften rolig ut mens du teller til ti. Repeter dette 10 ganger. Du merker effekten ved at hele kroppen roer seg ned. Når du puster langsomt og dypt så forteller du til hjernen din at her er det ingen ting å være redd for. Hjernen vil da svare med å skille ut mindre stresshormoner. Du kan lese mer om mindfulness her.

4) Snakk med noen om problemene dine

Å snakke med gode venner, familie eller andre du stoler på, er gull verdt. Mange går og bærer på problemene sine fordi de skammer seg for å snakke med andre. Dersom du deler noe med en annen vil denne personen også kunne åpne seg opp. Det kan være vanskelig å skulle vise sine sårbare sider, men dersom man våger å gjøre dette så vil man faktisk kunne skape veldig sterke forhold til andre mennesker. Oftere enn man tror så vil menneskene rundt deg bry seg om deg.

5) Gå en tur ute

Av og til er det enkleste det beste. Det å gå en tur ute i frisk luft vil være blant de mest effektive tiltakene du kan gjøre for å føle deg bedre. Få gjerne litt tempo på gåturen, eller til og med ta på deg joggesko og løp en tur.  Trening bidrar til utslipp av endorfiner og brenner bort stresshormoner.

6) Gå til en terapeut

Å gå til en profesjonell terapeut er noe av det viktigste du kan gjøre. Det finnes god behandling for depresjon. Det å gå å snakke med noen vil også gjøre at du får bedre selvinnsikt, du kan få bedre selvfølelse og du lærer deg å sette ord på problemene dine.

7) Vær sosial

Uansett om du vil eller ikke. Prøv å ta kontakt med en venn, et familiemedlem eller en bekjent. Av og til kan det være et ork å skulle være sosial, men man føler seg som regel alltid bedre etterpå.

8) Gjør det du kan for å sove godt

Nedstemthet og depresjon gjør at mange sover dårlig. Det kan føre til tidlig oppvåkning, innsovningsproblemer, mareritt eller at man sover for mye. Å sove godt er viktig for den mentale helsen og for å komme seg ut av en depressiv periode. Det er derfor lurt å gjøre det du kan for å bedre søvnhygienen. Du kan lese mer om hvordan du sover bedre her. 

Trenger du hjelp? Besøk psykiskhelse.no for å lese mer

Innholdsfortegnelse

Om denne siden

Opplysningene som gis på medisin.no er ikke en erstatning for et vanlig legebesøk. Dersom du finner opplysninger i teksten du mener er feil, vennligst ta kontakt med oss.