Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Løperkne – årsaker, symptomer og behandling

løperkne
Løperkne, også kalt runners knee, er en vanlig slitasjeskade blant løpere. Tilstanden gir ofte smerter på utsiden av kneet.

Hva er løperkne?

Løperkne, også kalt patellofemoralt smertesyndrom, er en av de vanligste slitasjeskadene blant løpere. Særlig blant de som løper langt. Det er viktig å vite at også personer som ikke løper kan få løperkne.

kneets anatomi
Kneets anatomi. Klikk for større bilde

Årsaker til løperkne

Det kan være flere årsaker til at man utvikler et løperkne. Vanligste årsak er overbelastning av kneet. Men det kan også skyldes et traume som f.eks et fall eller at noe har støtet mot kneet. Andre årsaker kan være svak eller ubalansert muskulatur rundt kneet.

Symptomer

  • Stikkende smerter foran eller på utsiden av kneet
  • Smertene kan stråle oppover (følger illiotibial-båndet) på siden av låret.
  • Smertene kommer ofte på starten av løpeturen og er værst i nedoverbakker
  • Noen får hovent kne

Diagnostikk

Legen vil undersøke kneet ditt og spørre deg spørsmål rundt bruken av kneet. Det kan i enkelte tilfeller også være aktuelt å gjøre røntgen eller MR av kneet for å utelukke andre årsaker til knesmertene

Behandling

De fleste vil oppleve at kneet blir bedre dersom man avlaster kneet over tid. Fastlegen vil i noen tilfeller kunne henvise videre til en ortoped for vurdering av kirurgisk behandling, men dette er kun aktuelt ved alvorlige tilfeller. Fysioterapauter kan lage treningsprogram og gi gode råd når det kommer til opptrening etter løperkne. Andre tiltak som kan forsøkes er:

  • Bruk av en elastisk bandasje rundt kneet
  • Hold benet høyt ved å legge det på en pute når du legger eller setter deg
  • Bruk av milde smertestillende som NSAIDS. Ulempen med disse medisinene er at de gir høyere risiko for magesår. Snakk med din lege.
  • Spesiallagde såler

Motvirke løperkne

  • Ikke øk treningsmengden eller intensiteten med mer enn 10 prosent per uke
  • Lytt til kroppen, ta en pause fra treningen så fort du kjenner smerter
  • Regelmessig styrketrening av muskler rundt kne
  • Unngå løping på asfalt
  • Rolig oppvarming før fartsøkning
  • Gode joggesko
  • Unngå å bruke nedslitte joggesko uten demping

Møtet med legen

For å få mest mulig ut av møtet med legen kan det være lurt å bruke litt tid på å forberede seg. Dette gjelder enten man skal til time hos fastlegen eller man skal snakke med en lege på sykehuset. Både pasienter og pårørende som skal snakke med lege eller annet helsepersonell kan ha god nytte av disse tipsene:

  • Still spørsmål når du ikke skjønner. Av og til kan det være at legen forklarer ting på en vanskelig måte. Legen er der for å forklare ting til deg deg så du skjønner de. Vær ærlig og spør om legen kan forklare det på nytt dersom du ikke skjønner
  • Skriv ned dine spørsmål på et ark. Ofte kan man glemme å spørre alle spørsmålene man har. Skriv derfor ned alle spørsmål du måtte ha. Presenter dette for legen, så kan dere gå gjennom spørsmålene en etter en. Eksempler på spørsmål kan være:
    • Hva forårsaker løperkne
    • Hvor raskt burde jeg bli utredet
    • Hvilke undersøkelser trengs for å finne årsaken
    • Hva er behandlingsmuligheter 

Les også våre 12 tips til hvordan man forbereder seg til legetimen

Innholdsfortegnelse