Veksten av indieselskap i spill blomstrer som aldri før på streaming plattformer, og spillere over hele verden får tilgang til unike spill som aldri ville vært lansert kommersielt her til lands. På mange måter har indiespill mye til felles med Casino På Nett spill, hvor både små og store utviklere får muligheten til å nå ut til massene. Her skal vi se på utviklingen av indiespill, og hvilke titler som er noen av de mest populære for tiden.
Hva er indiespill?
Indiespill refererer til videospill som er utviklet av enkeltpersoner eller små selskaper som er uavhengige av de store selskapene. Disse er enten finansiert av egne midler, eller gjennom crowdfunding på forskjellige oppstart plattformer på nettet med villige investorer.
Indiespill er typisk litt ukonvensjonelle med tanke på karakterer, handling og funksjoner hvor spillutviklere står fritt til å uttrykke sin kreativitet. Mange indie konsept har blitt veldig populære, og selges som regel via kjente plattformer som Steam.
Fremveksten av indiespill startet på tidlig 2000-tallet
Indiespill har gjennomgått en betydelig utvikling de siste tiårene, spesielt fra perioden med digital distribusjon fra 2000 til 2005. Denne perioden var preget av flere nøkkelendringer som banet vei for fremveksten av indiespill.
En sentral faktor var tilgjengeligheten av online distribusjon via Internett, som tillot spillutviklere å selge spillene sine direkte til spillere. Dette eliminerte behovet for tradisjonell butikker og forlag, og ga uavhengige utviklere en direkte vei til markedet. Teknologier som Adobe Flash var også avgjørende, da de var rimelige og tilgjengelige verktøy som tillot utviklere å lage spill uten store kostnader.
Verktøyene som ga nye muligheter for indieutviklere
Verktøy som Unreal Engine og GameMaker Studio spilte en vesentlig rolle ved å fjerne tekniske barrierer for indie-utviklere. Disse verktøyene tilbyr intuitive grensesnitt og ressurser, som gjør det mulig for mindre team å skape spill med imponerende kvalitet og omfang. Den kommersielle levedyktigheten til indiespill på denne tiden bidro til å skille dem fra amatørlagede spill, og ga dem anerkjennelse som seriøse bidragsytere til spillindustrien.
Indiespill på denne tiden var også kjent for å være en motsetning til masseproduserte spill, med ofte retro design og en unik tilnærming til spillopplevelsen og historiefortelling. Dette gjorde at indiespill kunne utforske temaer og budskap som ikke var vanlige i mer kommersielt utviklede spill. Eksempler som «Cave Story» fra 2004 illustrerer hvordan indiespill som ble veldig populært ved å tilby friske perspektiver og kunstneriske uttrykk som skilte seg ut fra mengden.
Sammenlignet med uavhengig film, gjennomgikk indiespill en parallell oppgang på samme tidspunkt. Denne veksten ble drevet av både et økende marked og en økende aksept for alternative spillformater som en berikelse av det brede spekteret av tilgjengelige spill.
De banebrytende spillene innenfor denne sjangeren
Gjennom de siste 20 årene med indiespill, er det flere spilltitler som har blitt en stor suksess, og utkonkurrert mange store selskaper som utvikler spill. Suksessen skyldes helt unike konsepter som store selskaper ikke kunne drømt om å lansere. Med fokus på hyperrealistisk grafikk og avansert spilleoppsett, har indiespillene blitt et motsvar til denne trenden i spillindustrien. her er noen av de beste eksemplene:
Minecraft: Dette spillet ble opprinnelig utviklet av Mojang i 2009, som etter hert solgte spillet til Microsoft for at massene skulle få tilgang til spillet gjennom Xbox- spillkonsoller. Spillet tilbyr spillere en åpen verden hvor de kan utforske, bygge og overleve i en pikselert landskap. Minecrafts suksess har ikke bare definert «sandbox» konseptet, men har også vist kraften i fellesskap innen utvikling og evnen til å skape uendelige muligheter for kreativitet.
Undertale: Skapt av Toby Fox i 2015, er dette et indie RPG-spill kjent for sin unike historiefortelling og moralske valg som påvirker spillopplevelsen. Spillet skiller seg ut med sin evne til å engasjere spillere gjennom en rik historie og uforglemmelige karakterer. Undertale har fått mye skryt for sin nyskapende tilnærming til spillfunksjoner og interaktiv fortelling.
Hollow Knight: Utviklet av Team Cherry i 2017, og er et Metroidvania-spill som kombinerer utforskning, kamp og plattformspill i en intrikat designet underverden. Spillet er kjent for sin håndtegnede kunststil, utfordrende spillfunksjoner og en verden som har imponert både spillere og kritikere.
Celeste: Skapt av Maddy Makes Games i 2018, er et utfordrende plattformspill som ikke bare tester spillernes ferdigheter, men også utforsker temaer som mental helse og personlig vekst gjennom sin gripende historie. Spillet har mottatt ros for sin stramme kontroll, utfordrende oppsett og gripende musikk som skaper en uforglemmelig spillopplevelse.
Disse spillene har bidratt til å definere indiespill som en vital og kreativ kraft innenfor spillindustrien. Innflytelse som disse spillene har hatt, strekker seg langt utover sine opprinnelige utgivelser. Det viser hvordan små uavhengige team kan skape spill som resonnerer dypt med spillere over hele verden.
Konklusjon
Selv om de store kommersielle selskapene dominerer spillmarkedet, er det fortsatt store muligheter for indie utviklere som ønsker å nå ut til spillere på nett. I dag finnes et en rekke forskjellige plattformer du kan tilby spillene gratis med reklameinntekter, eller ta en liten betaling for nedlastingen. For mange har dette blitt store inntekter, og kan livnære seg på små artige spill som skiller seg ut fra mengden.